The Media’s Brazen Dishonesty About North Korean Nuclear Violations – Consortiumnews

In its reporting of supposed North Korean “violations”, the corporate media is once again found to be pushing a political agenda, as Gareth Porter explains.

By Gareth Porter

In late June and early July, NBC News, CNN, and The Wall Street Journal published stories that appeared at first glance to shed a lurid light on Donald Trump’s flirtation with Kim Jong-un. They contained satellite imagery showing that North Korea was making rapid upgrades to its nuclear weapons complex at Yongbyon and expanding its missile production program just as Trump and Kim were getting chummy at their Singapore summit.

In fact, those media outlets were selling journalistic snake oil. By misrepresenting the diplomatic context of the images they were hyping, the press launched a false narrative around the Trump-Kim summit and the negotiations therein.

The headline of the June 27 NBC News story revealed the network’s political agenda on the Trump-Kim negotiations. “If North Korea is denuclearizing,” it asked, “why is it expanding a nuclear research center?” The piece warned that North Korea “continues to make improvements to a major nuclear facility, raising questions about President Donald Trump’s claim that Kim Jong Un has agreed to disarm, independent experts tell NBC News.”

CNN’s coverage of the same story was even more sensationalist, declaring that there were “troubling signs” that North Korea was making “improvements” to its nuclear facilities, some of which it said had been carried out after the Trump-Kim summit. It pointed to a facility that had produced plutonium in the past and recently undergone an upgrade, despite Kim’s alleged promise to Trump to draw down his nuclear arsenal. CNN commentator Max Boot cleverly spelled out the supposed implication: “If you were about to demolish your house, would you be remodeling the kitchen?”

But in their determination to push hardline opposition to the negotiations, these stories either ignored or sought to discredit the careful caveat accompanying the original source on which they were based—the analysis of satellite images published on the website 38 North on June 21. The…

Read more