Assessing Media Bias

Can you trust any media outlet to tell the truth about foreign affairs? Or are they all part of some propaganda system? Perhaps the best we can do to understand what’s really happening in the world is read/listen/watch a variety of sources, but assume they are all biased in one way or another?

These questions came to mind after a recent Montréal event about Syria.

In a La Presse article, international affairs reporter Agnès Gruda essentially dismissed a presentation by a freelance journalist who has covered the war in Syria by writing: “for who does Eva Bartlett really work? During her conference, she confirmed that she wrote commentaries for Russia Today — a Russian propaganda organ.”

Gruda isn’t the only reporter to highlight Bartlett’s ties to RT when discussing her Syria work. A Hamilton Spectator story about her talks in that city noted, “Bartlett maintains a blog for the state-funded media outlet Russia Today” while Pulse reported that she contributed to the “Kremlin broadcaster Russia Today.” (Bartlett has published five articles about Syria for RT.)

Of course, the question of where journalists publish or who employs them and the interests of the owners/funders of said media does deserve attention. It is not unreasonable to be skeptical of a Russian media outlet’s reporting on Syria. While I’m not current with RT, it’s hard to imagine that a station set up by the Russian government wouldn’t be biased in favor of Moscow’s…

Read more